Illustrerade klassiker 1: Tidsmaskinen

ill_klassiker-jpg
Utgiven av Cobolt Förlag
Betyg: 3 av 5

Illustrerade klassiker var en gammal, mycket populär serietidning som hämtade handlingen från berömda böcker. Här samsas fyra science-fiction historier i samma bok. Samlingen innehåller Världarnas krig, Jorden runt på 80 dagar, Resan till jordens medelpunkt och förstås Tidsmaskinen.
Jag var lite skeptisk till att det skulle bli bra nog. Jag upplevde boken som ganska dyr i förhållande till innehållet och hade föredragit att H.G Wells fått en egen bok, där Resan till månen och någon mer klassiker (kanske Den osynlige mannen eller Gudarnas föda) kunnat vara med. Trots att de var verksamma vid ungefär samma tid är Jules Verne väldigt olik H.G Wells, och jag tycker inte att de riktigt hör ihop. Dessutom minns jag klassikerna som ganska ojämna kvalitetsmässigt. En del var häpnadsväckande bra, och andra ganska dåliga.

Men efter att jag läst serieboken, kan jag inte låta bli att tycka att den är mycket trevlig ändå. Dessutom är den inte dyrare än andra serieböcker egentligen…
Precis som om man hade läst klassikerna ifråga ”på riktigt” i bokform lever man sig in i historierna oväntat mycket. Självklart är ”Världarnas krig” i den här serieversionen i en klass för sig. Den imponerar fortfarande på mig med de skickliga och stämningsfulla teckningarna och den medryckande historien.
Tidsmaskinen blir av någon anledning inte lika bra i visuell form som i skriftlig. Det är tydligt även här… Jules Vernes äventyr upplever jag också som mer underhållande än jag minns dem. Särskilt Resan till jordens medelpunkt. Artiklarna är inte ointressanta, men kanske ska ses mest som omväxling. De nostalgiska bilderna från andra illustrerade klassiker var dock roliga att se.

Det här inlägget postades i Bok och tidningsrecensioner. Bokmärk permalänken.

Kommentera

